Publisert av: f | mars 30, 2008

Maria – å be rosenkransen

Jomfru Maria er et forbilde i tro, hun sa ja til Gud selv om hun visste det var vanskelig. Hun viet hele sitt liv til Gud – til Kristus. Hun lot seg lede av Gud og gjøre Hans vilje og ikke sin egen. Er ikke det vi alle streber etter? Å gjøre Guds vilje og ikke vår egen? Maria fødte Kristus – Gud og menneske. Hun trodde, selv da det virket umulig. Er ikke det et forbilde? Å åpne seg seg selv og gi seg hen til Gud. Hun sa ja til Guds vilje – unnfanget Kristus ved den Hellige Ånd. Hun sa til og med ja da Kristus – hennes sønn – led og døde på korset – fordi det var Guds vilje at det skulle skje slik. Hun mistet sin dyrebare sønn, tenk hvilken sorg det måtte være! Men hun trodde og hadde tillit til Gud.

Derfor ber jeg om Marias forbønn. Bare jeg kan få en liten flik av hennes hegivenhet og tro. Og om at hun som var så ydmyk og lot seg lede av Gud må be for meg – fordi jeg tror hun er i himmelen nær Sønnen. Derfor ber jeg rosenkransen. Det å be rosenkransen er å be til Kristus. I tillegg ber jeg om at Maria ber for meg til Kristus. Rosenkransbønnen er på denne måten Kristus orientert. Hva tenker du om det å be rosenkransen?

Legg igjen en kommentar

Kategorier

